söndag 6 december 2009

Stoppa finningen!

Såg igår en sjukt bra dokumentärfilm om hajar. Alla som känner mig någorlunda väl vet att det jag fruktar mest i världen är hajar. Och den rädslan är oförändrad. Även om få personer blir attackerade varje år, så skulle just jag kunna bli attackerad. Eller hur? Men efter igår har jag fått mer sympati för hajarna. De är verkligen missförstådda djur.

Hajarna styr havet, och utan dem ändras hela ekosystemet. Därigenom hotas algerna, de växter som bildar mest syre i världen. Och vi är ju, som alla vet, beroende av syre.

Det finns en enorm industri bakom "finning". Man fiskar upp hajar, skär av alla fenor och slänger i hajen i havet igen. Hajen, som inte kan simma utan fenor, sjunker till botten och kvävs till döds. Av fenorna görs en delikatess: hajfenssoppa. Nu är hajarna utrotningshotade. Bara för vi ska äta hajfenssoppa!!

Stoppa finningen!! Skriv på namnlistan: www.savethesharks.com

Och se dokumentären "sharkwater"!

2 kommentarer:

  1. fattade inte hur jag kom till lista... Som vego. så har jag ju redan tagit avstånd från detta genom att inte äta några djur alls! ;)

    SvaraRadera
  2. jag såg den me härromsistens, man blir ju mörkrädd!!!! ca 70% av vårt syre kommer från "eko-systemet havet" och tar man då bort en länk i kedjan- typ hajarna- så faller alltihop som ett korthus....galet va mycket skada vi människor kan göra..! och vi fattar de inte ens själva!!!FY SKÄMS

    från hanna

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...