tisdag 4 augusti 2009

Bovetelimpa

Idag har jag bakat bovetelimpa för andra gången. Mmmm, så gott :) Jag har svårt att lyckas med jäst-bröd, så det är tur att det finns smidiga hälla-ihop-allt-i-en-bunke-och-hyss-in-i-ugnen-bröd!!


4 dl dinkelmjöl
1 dl bovetemjöl
2 dl havregryn
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön (naturella)
1 dl pumpakärnor (naturella)
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt (ev. havssalt)
1 äpple
1 dl torkade aprikoser (osvavlade)
½ dl honung
4½ dl naturell yoghurt

Sätt ugnen på 175°C.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Kärna ur, klyfta och skär äpplet i skivor/bitar. Klipp aprikoserna i små bitar.
Rör ner honung, yoghurt, äpple och aprikoser.
Häll smeten i en smord och mjölad brödform eller liknande, ca30 x 10 cm. Toppa med frön och havregryn och pudra över lite mjöl.
Grädda på nedersta falsen i 60 minuter.
Ta ut brödet, stjälp upp det på ett galler och låt svala, gärna under duk.


Njuuuut:)

4 kommentarer:

  1. Håller med om att hälla-ihop-allt-i-en-bunke-och-hyss-in-i-ugnen-bröd är himlans bra. Väldigt längesen jag gjorde det bara, blir sugen! Vad är bovete egentligen?

    SvaraRadera
  2. Det kommer inte från någon sädesslag utan verkar vara någon slags ört som mjölet görs av.. Det är därför glutenfritt och innehåller mycket antioxidanter = nyttigt nyttigt :)

    SvaraRadera
  3. Är en såndär segdag idag, men nu tänkte jag ta tag i mig själv o testa ditt bröd, men måste till affären först, hoppas de har allt där :) Återkommer om resultatet...

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...