söndag 7 februari 2010

Fölseda!

I fredags var det min 23:e fölseda! Tänk så gammal en börjar bli!
Frukosten på sängen hade jag avbeställt eftersom min kära åker redan vid 5 på morgonen.. Jag hade halvdag i skolan, och hade planerat att städa o greja när jag kom hem.. Men icke sa nicke. Började få migrän på torsdagskvällen, och när jag väl hade tagit mig hem på fredagen så orkade jag inte sitta uppe.. :( . Framåt kvällen blev jag ändå så okej att vi kunde fira lite ja o Samuel.. Enkel men helmysig kväll med pizza o pakitet. Fick ett par jeansleggins och parfym av min söt:)

På lördagen vare kalas för familjen med bihäng. Det var mysipys. Jag hade gjort bakad potatis med lite röror:

Fruktig kycklingröra (4 port.):
1pkt salladskyckling
3/4 dl majonäs
2dl matyoghurt
1/2 dl mango chutney
1 tsk curry
1 röd paprika
1 msk persilja
Salt
Peppar
Skär kycklingtärningarna i lite mindre bitar om så önskas. Blanda majonäs, matyoghurt och mango chutney. Skär paprikan i små bitar och hacka persiljan smått. Blanda ner kyckling, paprika och persilja. Smaka av med salt och peppar och ställ in i kylen.


Skagenröra (4port.):
400g skalade räkor
2 msk dill
1 dl majonäs
1 dl lätt crème fraiche
1/2-1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1-2 tsk pressad citron
2 msk rödlök

Skala och hacka räkorna ganska fint. Blanda räkhacket med dill, majonnäs och crème fraiche. Smaksätt med salt, peppar, pressad citron och hackad rödlök. Ställ in i kylen.




Vegansk variant på kycklingröran (4port.):
ca 2-300 g blandade bönor
2 dl soygurt (veg. yoghurt)
1/2 dl mango chutney
1 tsk curry
1 röd paprika
1 msk persilja
salt
peppar
(ev. cashewnötter)
Låt bönorna rinna av. Blanda soygurt, mango chutney, curry, cashewnötter och persilja i en skål. Skär paprikan i ganska små bitar. Blanda ner bönor och paprika. Smaka av med salt och peppar och ställ in i kylen.





Till efterrätt bidde det klassisk gräddtårta:







Pakitet fick ja me!



Paket: Bodyshop-presentkort, Magnolia-tidning, diskmedel och borste-ställ, kakfat i tre våningar, IKEA-presentkort, diskhanddukar + grillvante + grytlapp, David Batras skiva: "Vem fan spelar trumpet kl. 4.10 på morgonen?", Fridas hemmagjorda passions-praliner.

TACK ALLA FÖR EN UNDERBAR FÖDELSEDAGSHELG!!

1 kommentar:

  1. Tack för kalaset! Hade tänkt o be om receptet på den där goa röran men nu kom den av sig själv, ska spara den, gottigott va det! O tårtan va ju såå himla fin och god!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...