torsdag 18 juni 2009

[knääkebröuwd]

För någon dag sedan bakade jag knäckebröd, mmmmm så gott det var!! Såhär enkelt var det:

50 g margarin eller smör
2 dl vatten
25 g jäst
½ tsk salt
3 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
Flingsalt
Sesamfrön, vallmofrön, pumpakärnor, linfrön, solrosfrön

- Smält matfettet, tillsätt vattnet och värm till 37°C. smula ner jästen i en degbunke och rör ut den med degspadet. Tillsätt salt. Arbeta in rågmjölet och ca 2 dl av vetemjölet.
- Låt degen jäsa övertäckt med bakduk i ca 20 minuter. Sätt ugnen på 250°C.
- Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda in resten av vetemjölet. Dela degen i tre bitar.
- Strö grovt rågmjöl och vetemjöl på arbetsbänken och på degen. Kavla ut en degbit i taget till en platta, ca 30x40cm. Rulla upp degen på kaveln och rulla ut den på en plåt med bakplåtspapper. Kavla över med kruskavel eller nagga med en gaffel. Skär djupa skåror som perforering om du vill ha jämna bröd. Pensla med vatten eller uppvispad äggvita och strö på olika frön efter behag. Strö även lite flingsalt över bröden för att få mer smak.

Mumsfilibabba

4 kommentarer:

  1. Jag visste inte ens att du hade en blogg juh!!! Kulit!

    Hmm, du kan ju inte klaga på mig att jag bloggar sällan, va ju typ två månader mellan inlägg 1 o 2 ;)

    Va bra, hade tänkt att be dej om det receptet nån gång. Får se när man får tid att testa det :)

    SvaraRadera
  2. Hallå! Var betyder Amor Vincit Omnia ....

    SvaraRadera
  3. Nä,, har haft blogg till och från i flera år, men eftersom jag aldrig kommit igång så har jag inte hunnit säga till någon... Nu när du börjar kanske jag med får lite fart.. hehe.

    Amor Vincit Omnia är latin och betyder Kärlek Övervinner Allt. :)

    SvaraRadera
  4. NU har jag äntligen testat receptet! :) Det blev både rutor som enligt receptet och hjärtan. Goda blev de allihop! Gräddade dem högt i ugnen i 7-8 minuter.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...