söndag 21 juni 2009

Smycken

Tillverkar sedan en tid tillbaka smycken. Det började med pärlsmycken i olika former och variationer. Sedan tyckte jag att jag ville göra mer personliga smycken och gick därför för snart ett år sedan på en silverlera-kurs. Genom att kombinera silverdelar man gjort själv med pärlor och annat smått och gott får man få de mest personliga smycken.
När silverleran kommer hem till mig ligger den förpackad som en liten bit kludd (häftmassa). Den är grå och ser inte alls ut som silver. När man sedan ska skapa får man vara kvick för man har inte många försök på sig, det torkar mycket fort. Sedan måste smycket torka helt innan det ska brännas. Efter bränning är det borstning och polering kvar. Sedan har man ett färdigt smycke.
Silverlera innhehåller silver i små små partiklar, vatten samt bindemedel. Vattnet försvinner när smycket torkar och bindemedlet brinner upp under bränning. Under bränningen smälter även silverpartiklarna ihop till en enda solid del.
Det färdiga smycket består av 999/1000 delar silver och kallas därför finsilver. Det är bättre än sterlingsilver som du oftast köper i affären (925/1000). Skillnaden mellan dessa är att sterlingssilveret innehåller andra metaller, t.ex. koppar, som oxiderar. Finsilvret å andra sidan oxiderar inte utan behöver bara putsas upp någon gång ibland för glansens skull.
Lägger ut några alster:



Silverdroppe - hamrade droppar (på mitt nya
flackjärn som pappa gjort åt mig) i halsband med
matchande örhängen. Halsbandet gjort av svarta
rocaillepärlor och silverpärlor. Jämte droppen
hänger en *LG* -tag.




AmorVincitOmnia - Ett av de första
halsbanden jag gjorde hemma. Det är
latin och betyder "Kärlek övervinner allt".

Smultronstrå - handgjorda glaserade
keramikpärlor varvade med silverringar
och svarta glaspärlor. Ett härligt magnetlås!
Silvertagen med ett hjärta och *LG* har jag
gjort i silver.



Carpe Diem - Silverplattor med stämplat citat.
Plattorna hänger i ett bomullsband som är
knutit i en ställbar knut.Det är latin och
betyder som du säkert vet"Fånga dagen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett avtryck!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...