söndag 4 april 2010

Baka baka liten kaka

Inför påskhelgen bakade jag två smarriga kakor:


Kärleksmums:

Kakan
2 ägg
3 dl socker
150 g smör
1 ½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Glasyr:
4 dl florsocker
75 g smör
½ dl kallt kaffe
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 dl kokos, strössel eller nötter. 

KAKAN: Smält smöret och låt svalna något. Vispa ägg och socker poräst. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker i en skål och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt smöret och mjölken och rör om försiktigt. Häll smeten i en smord långpanna eller klädd med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen på 175˚ ca 30-35 minuter.
GLASYREN: Smält smöret i en kastrull. Blanda ner resten av ingredienserna och rör till en slät smet. Bred ut på kakan när den svalnat. Garnera med kokos!


Jag färgade kokosen med gul
karamellfärg för att få lite påskigare
kaka:)


Dumlekakor


200 g smör eller margarin
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
24 st Aluminiumformar 

24 dumlekolor
Noblesse 

Blanda samman alla ingredienser, utom kolorna, i en matberedare. Låt degen vila kallt i kylskåpet 15 minuter. Rulla degen till kulor och lägg i aluminiumformar ställda på en plåt. Tryck ner en dumlekola i varje form. Grädda mitt i ugnen i 175˚ca 10-15 minuter. Lägg på en noblesse på varje kaka medan kakorna är varma. Låt sedan kakorna svalna på galler.






1 kommentar:

  1. Gottit!! Kul med noblesse på dumlekakorna, det har jag aldrig sett förut.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...