måndag 2 september 2013

Höst-mössa!

Jag älskar min vintermössa (en hemstickad Åre-mössa i oregelbundet garn). Den är perfekt på vintern, men jag saknade något som passar en lagom kylig höstdag. En lite nättare mössa helt enkelt.. Kikade runt lite och fastnade för ett Drops-mönster: "Sweet Caroline"
Stickpodden har en stickutmaning , där man uppmanas att utmana sig själv till att sticka något som man inte "vågat" förr. Så jag gjorde två flugor på smällen och gjorde en höstmössa i spets! Detta är alltså mitt första spetsprojekt. Tyckte det passade bra att testa spetsstickning på en mössa!


Mössan är stickad på stickor 3,5 med Drops Alpacka, pärlgrå. Jag trodde jag skulle kunna klara mig på ett nystan, men det fattades några retliga varv, så fick köpa till ett nystan till. Men det är det ju värt, så ja kunde sticka ihop den och all huvudvärme inte bara gick rakt upp!


Tyvärr blev mössan en aning stor, den hänger lite för mycket i bak, som en punkterad svamp. Och ändå var jag duktig och stickade provlapp, så jag skulle ha rätt stickfasthet! Men men, är ju novis på spetsstickningen, så det kanske var där skon klämde, vad vet jag...
Så nu är i alla fall mitt huvud redo för mild höst!

1 kommentar:

Lämna gärna ett avtryck!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...