söndag 8 november 2009

GIMP

Jag har funnit "mitt" bildredigeringsprogram. De som är kunniga inom området menar att GIMP är Photoshops konkurrent. För min del är GIMP tusen ggr bättre:

  • Det är enklare att hitta funktionerna.

  • Det är lättare att använda funktionerna.

  • Det är på svenska.

  • Och det bästa av allt. Det är gratis!

Har suttit o lekt lite i helgen. Man tappar helt bort tiden kan man ju säga. Hittade en sida där man kunde ladda ner galet många penslar. Det går att göra grymt shyssta bilder, huuur enkelt som helst.


Här kan du ladda ner programmet (och det är helt gratis):
http://gimp.org/downloads/


Här finns lite komma-igång-filmer:
http://sixrevisions.com/graphics-design/gimp_video_tutorials/


Och här hittar du de sköjjiga penslarna:
http://www.noupe.com/gimp-brushset/1000-free-high-resolution-gimp-brushes.html
Man laddar ner i set. Jag gillade "Scratchies" och alla set med "floral" starkt. Tog dock ett tag innan jag kom på hur man skulle spara penslarna för att kunna använda dem i GIMP. Men för mig, som har programmet på C-disken så sparar jag på: C:\Program\GIMP-2.0\share\gimp\2.0\brush Har du programmet igång är det bara att starta om det så ska penslarna finnas där!

.

Anledningen till att jag behövde ett bildredigeringsprogram är att jag fixar till mina smyckesbilder. Men jag fastnade för det här med penslar. Här är en av alla bilder jag pysslat ihop. Det är som gratis scrapbooking:)

1 kommentar:

  1. Najs! Va skojit! Själv har jag precis börjat komma igång med photoshop :) Kan ju va skitsmart o kunna göra egna designark typ :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...