lördag 22 maj 2010

Mina första cupcakes

Igår var min sista dag på denna terminens vfu-period. Har haft det så otroligt bra, och det har varit jättekul! Så för att visa min uppskattning till personalen bakade jag cupcakes:

Smarrig deg!


Så här blidde det färdiga resultatet!
Och goda var dom också! (men mastiga)


Raspberry chokolate cupcake(~12 st)

Ingredienser
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
1 1/2 dl kakao
125 g smör (osaltat)
2 dl strösocker
2 ägg
1 3/4 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
4 dl frysta hallon
100 g mörk choklad med hallon

Frosting
100 g creme cheese
5 dl florsocker
1 dl kakao
1/2 tsk pressad citronsaft

Gör såhär:
Börja med att smälta smöret och ställ det sedan åt sidan att svalna. Blanda samman alla torra ingredienser. Vispa ner ägg och mjölk i smöret och tillsätt sedan de torra ingredienserna. Rör försiktigt tills de precis blandat sig. Hacka chokladen i stora bitar och häll den tillsammans med hallonen i smeten och blanda försiktigt.

Ställ pappersformar i en muffinsplåt (eller på vanlig plåt) och klicka ut smeten i den. Grädda i ca 30 minuter. Testa mot slutet med en sticka så att de är helt klara. Är de färdiga ska det inte finnas några smulor på stickan. Om muffinsen inte blir helt färdiga kan de sjunka ihop när de svalat.

Frostingen
Vispa creme cheesen och citronsaft pösigt. Tillsätt kakao och florsocker, lite i taget tills du får den konsistens du vill ha. Bred frostingen över muffinsen och dekorera med hallon och spritsade chokladformer.



Till barnen gjorde jag chokladbollar
doppade i choklad. Mycket uppskattat!



4 kommentarer:

  1. Ser sjukt gott ut! ♥
    Tack för din söta kommentar!
    Bakgrund pappret på detta kort har jag köpt hos scrapgalen (making memories vintage findings serie) andra bilder kommer från heartwarming vintage journaling block. Vissa hittar jag online, bland annat som clipart eller photoshop borstar. Hoppas det hjälper!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Oj va mumsigt!! O va snygga dem blev, chokladhjärtana var verkligen pricken över i.et! (har du spritsat dem på bakplåtspapper först eller?)

    SvaraRadera
  3. japp, spritsat på bakplåtspapper :P

    SvaraRadera
  4. Jättefina!

    Ser väldigt smarriga ut! =)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett avtryck!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...